WOJCIECH GRANICZEWSKI – scenarzysta, reżyser teatralny i telewizyjny, trener dialogu

Absolwent Filologii Angielskiej UJ (mgr) oraz Drama & Theatre Studies w Alliance College USA (stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej). Praca dyplomowa na temat teatru absurdu w Europie (Harold Pinter, Samuel Beckett) i w USA (Edward Albee). W toku studiów w USA: scenariusz oraz reżyseria własnej sztuki teatralnej pt.: „Terminus” wystawionej w teatrze Alliance College Players.
Autor scenariuszy teatralnych i telewizyjnych, dialogów i tekstów piosenek. Tłumacz poezji polskiej na język angielski (m.in. Wisława Szymborska, Tadeusz Różewicz, Adam Zagajewski) i amerykańskiej na polski (Allan Ginsberg, Maxwell Anderson).
Wieloletni współpracownik literacko-reżyserski Teatru STU, spektakle: „Donkichoteria”, „Mgła”, „Józio Bosonóg”, „Bramy Raju”, „Ziemia! Ziemia!”. Autor scenariuszy spektakli Teatru KTO: „Gmach”, „Do góry nogami”. Autor i reżyser musicalu dla dzieci „Złoto i liście” z muzyką A. Zaryckiego (Opera i Operetka w Krakowie).
Współpracownik Telewizji Polskiej (1988 – 2013). Scenarzysta i reżyser spektakli w Teatrze Młodego Widza, m.in.: „O dzielnym wojaku i złej czarownicy”, „Ciuchcia z piosenkami”, „Opowieści Wiatru”, „Planeta Marzeń” oraz autorskich telewizyjnych seriali o charakterze edukacyjno-rozrywkowym: „Windy Lifts”, „The Perfect Stranger”, „Ups and Downs”, „Euroquiz”, „The Best Guest Show”, „Lippy and Messy” – w sumie ok. 500 odcinków emitowanych w wielu krajach Europy.
Założyciel (w 1989 roku) i prezes zarządu Instytutu Angielskiego GAMA COLLEGE – krakowskiej szkoły językowej z międzynarodowym certyfikatem jakości EAQUALS, organu założycielskiego Nauczycielskiego Kolegium Języka Angielskiego Gama College of English, działającego w Krakowie w latach 1992 – 2013.
Twórca współczesnej koncepcji i autor libretta do operetki Karola Szymanowskiego „Loteria na mężów” (prapremiera – Opera Krakowska 2007) – nagroda Główna Towarzystwa im. Karola Szymanowskiego za przywrócenie do życia zapomnianego dzieła i stworzenie wraz z Józefem Opalskim spektaklu ukazującego nieznane dotąd walory sceniczne muzyki Szymanowskiego.
Autor i reżyser sztuki teatralnej „Krótka opowieść o Helenie Modrzejewskiej” (premiera: Pałac Krzysztofory, 2009, dalsza eksploatacja w Teatrze KTO).
Reżyser koncertów i ich wersji telewizyjnych dla Festiwalu Twórczości Korowód im. Marka Grechuty, realizowanych przez Fundację „Piosenkarnia” Anny Treter na scenie Opery Krakowskiej oraz w Sali Kongresowej w Warszawie – od 2009.
Autor i reżyser spektaklu teatralno-muzycznego pt.: „Księga Lasu” z muzyką Jana Hnatowicza w Operze Krakowskiej (2010). Autor i reżyser spektaklu „Musicodrama” – musical kieszonkowy, Opera Krakowska (2011).
Autor scenariusza i reżyser widowiska multimedialnego dla Opery Krakowskiej „Visio Operandi – opera w nowej przestrzeni” (Opera Krakowska na dziedzińcu Collegium Maius, 2012).
Autor tekstów i reżyser scen fabularnych w serialu filmowym pt.: „Archipelag Matematyki” – 35 odcinków (2013).
Autor scenariusza i reżyser widowiska teatralno-muzycznego pt.: „Tuwim tu i teraz” z udziałem aktorów scen warszawskich (Sonia Bohosiewicz, Agnieszka Więdłocha, Borys Szyc, Jacek Rozenek i inni) – 2013.
Autor libretta do widowiska muzyczno-teatralnego „Muzyczne pocztówki ze snu” – Projekt UE (2014).
Reżyser koncertu galowego Festiwalu KOROWÓD 2014 pt.: „Absolutnie”, dedykowanego twórczości Wojciecha Młynarskiego, wykonanego na scenie Opery Krakowskiej w listopadzie 2014 r.
Autor scenariusza i reżyser widowiska teatralno-muzycznego pt.: „Złoto i liście” (muz. Andrzej Zarycki) dla Kujawsko-Pomorskiego Teatru Muzycznego w Toruniu (premiera 1 czerwca 2015).
Autor scenariusza i reżyser widowiska teatralno-muzycznego pt.: „Muzyka i magia” (muz. Andrzej Zarycki) dla Opery Krakowskiej (premiera 23 października 2015).
Reżyser koncertu galowego Festiwalu KOROWÓD 2015, dedykowanego twórczości Jeremiego Przybory i Agnieszki Osieckiej, wykonanego na scenie Opery Krakowskiej w listopadzie 2015 r.
Dialogue coach (trener dialogu) w międzynarodowych produkcjach filmowych. Praca nad językiem postaci z takimi aktorami jak Jim Carrey, Charlotte Gainsburg, Kati Ottinen, Marton Csokas, Vlad Ivanov, Anna Polony, Zygmunt Józefczak, Agata Kulesza, Robert Więckiewicz, Piotr Głowacki, Zbigniew Zamachowski, Maja Hirsch, Piotr Stramowski, Katarzyna Warnke i wielu innych. (2015 /2016 /2017).
Reżyser musicalu „Open Chopin” w Teatrze Muzycznym w Toruniu (premiera w czerwcu 2016 r.) oraz koncertu galowego Festiwalu KOROWÓD 2016, dedykowanego twórczości Jonasza Kofty, wykonanego na scenie Opery Krakowskiej w listopadzie 2016 r.
Współzałożyciel i prezes zarządu Stowarzyszenia Na Scenie działającego we współpracy z krakowskim oddziałem ZASP, organu prowadzącego teatralny wortal internetowy www.nascenie.info.
Laureat nagrody Honoris Gratia za zasługi dla kultury miasta Krakowa.

JACEK MILCZANOWSKI – aktor, scenarzysta, reżyser

Absolwent Wydziału Aktorskiego PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W czasie studiów statystował w Teatrze Starym w legendarnych inscenizacjach Konrada Swinarskiego („Dziady” A. Mickiewicza i „Wyzwolenie” St. Wyspiańskiego) oraz „Nocy Listopadowej” St. Wyspiańskiego – niezapomnianym spektaklu Andrzeja Wajdy oraz brał udział w filmach krótkometrażowych produkowanych w Studiu Filmów Animowanych w Krakowie.

Pierwszy angaż: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (1984).
Ważniejsze role w Teatrze im. Juliusza Słowackiego: Skierka w „Balladynie” J. Słowackiego, Mikołaj Turbin w „Dniach Turbinów” M. Bułhakowa, Cherubin w „Weselu Figara” P. Beaumarchais, Ziezio Smorski w „Pożegnaniu jesieni” St. I. Witkiewicza, Kasjusz w „Juliuszu Cezarze” W. Shakespeara. W Teatrze im. Juliusza Słowackiego na etacie do roku 1997.

Teatr Mandala (od roku 1985), warsztaty, sympozja, happeningi i spektakle m.in: „Rozbita szyba” A. Sadowski, J. Sitarz; „1807” A. Sadowski, J. Sitarz; „Cyrk, znowu cyrk” A. Sadowski; „Z byle powodu” N. Sarraute; „Asche-Popioły” A. Sadowski; „Schulz Projekt” K. Deszcz, A. Sadowski; „Wiśniowy sad” A. Czechow; „Księga raju” wg I. Mangera (scenariusz A. Sadowski); „Ławeczka” – opowieści chasydzkie wg J. Langera i M. Bubera; „22/7” A. Sadowski; „Gracze” wg M. Gogola (scenariusz J. Milczanowski); „Transatlantyk” wg W. Gombrowicza (scenariusz K. Deszcz); udział w warsztatach dramaturgicznych „Pisanie na scenę”: brytyjskich (grupa Claire McIntyre), polskich (grupa Macieja Wojtyszki).

Stypendium Goethe Institut w roku 1994; udział w Internationale Forum Junger Bühnenagehöriger Berlin.

Business Leaders Forum w latach 1995 – 2001, współpraca – warsztaty („Przełamywanie lodów”, „Dramat a komunikacja”).

Stowarzyszenie Dialog, Teatr „Mumerus”, Teatr Tradycyjny, Towarzystwo Teatralne „Miszung”: od roku 1996 aż do chwili obecnej współpracuje jako aktor i autor adaptacji bądź scenariuszy oryginalnych.

Stowarzyszenie Teatrów Nieinstytucjonalnych STEN: 1999 r. – założyciel i pierwszy prezes zarządu; 2006 r. – rezygnacja z powierzonej funkcji po trzech kolejnych kadencjach.

W ramach działalności Stowarzyszenia STEN: warsztaty dramaturgiczne „Pisanie z Krakowa”, warsztaty dla śpiewaków operowych „Granie bez nut”, warsztaty „Sztuka komunikacji”.

Udział w spektaklach i prapremierach STEN:
Teatralny Hyde Park, w ramach którego prezentował m.in. fragmenty własnych utworów w swojej adaptacji i reżyserii: „Tramwaj nr 1”, „Horoskop miłosny”, „Pociąg ezoteryczny”, „Obrzydliwa ballada”, „Dajwór”, „Pojedynek na gry i grymasy” Z. Zającówna wg tekstów St. Wyspiańskiego i W. Shakespeare’a, „Gra z Ferdydurke” scenariusz J. Milczanowski wg „Ferdydurke” W. Gombrowicza, „Kropla” J. Łada, „Kubuś Fatalista i jego Pan” scenariusz Tomasz Piasecki wg D. Diderota, „Mątwa” St. I. Witkiewicz, „Piekło-niebo czyli przeraźliwe echo trąby ostatecznej” scenariusz W. Hołdys wg ks. K. Bolesławiusza, „Podróż na księżyc” scenariusz W. Hołdys, „Profesja pani Warren” G. B. Shaw, „Chytrze bydlą z pany kmiecie” scenariusz J. Milczanowski, „Zero” A. Sadowski, „Żarcik” scenariusz J. Milczanowski wg A. Czechowa.

Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku – adaptacja, reżyseria, scenografia do „Ferdydurke” wg „Ferdydurke” W. Gombrowicza (2011).

Projekt Unii Europejskiej Magic Net (2002 – 2005): „Annual Meeting” Frankfurt/Oder (Niemcy); „4 Elements” Palmela (Portugalia); „Horas do Diabo” wg F. Pessoi, premiera: główna scena Teatro National de Maria II w Lizbonie. Spektakl był grany w Portugalii (Lizbona, Porto, Palmela), Irlandii (Kork), Niemczech (Berlin), Norwegii (Alesund), Polsce (Kraków), Szwajcarii (Zurych);„Europeen Odyssey” Frankfurt/Oder – Słubice (Niemcy – Polska) premiera Baden (Szwajcaria), spektakl był grany w Szwajcarii (Zurych), Portugalii (Palmela), Holandii (Amsterdam, Zandam).

Nagrody i wyróżnienia: finał III Ogólnopolskiego Konkursu Małych Form Dramaturgicznych 1-2-3 – nagroda ufundowana przez Prezydenta Miasta Białegostoku za „Horoskop miłosny” – polską komedię bez wulgaryzmów; Jantar 2011 za aktorskie odkrycie ekranu w Konkursie Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych 30. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film.

Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru Filmu Radia Telewizji – ZASP: członek rzeczywisty od 2 lipca 1990 r.; zastępca Przewodniczącej Zarządu Oddziału Kraków od lutego 2014 r.; członek Komisji Repartycji ZASP od czerwca 2014 r.

Role telewizyjne i filmowe, udział w międzynarodowych festiwalach teatralnych w Anglii, Czechosłowacji, Danii, Irlandii, Jugosławii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Szkocji, Szwajcarii, Włoszech. 2014 r. kultowa rola Trenera w reklamie McDonald’s.

Działalność dydaktyczna: Studio Farafka – prowadzenie zajęć aktorskich, reżyseria egzaminu wg własnego scenariusza „Bracia mniejsi patrzcie jeno, czyli: jak pies z kotem do Betlejem”.

Współpraca z Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” (od 2008):
– juror w eliminacjach i finałach Festiwalu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych „Bajdurek”,
– konsultant Konfrontacji Teatrów Dzieci i Młodzieży „Teatralne Lustra” w Brzesku,
– prowadzący warsztaty: „Zaufajcie słowu” (recytatorskie dla młodzieży), „Teatralne Spotkania Metodyczne dla instruktorów teatralnych, nauczycieli i animatorów”, „Druga strona luster” warsztaty teatralne dla instruktorów i animatorów na poziomie gminy, „Od słowa do teatru” weekendowe stacjonarne warsztaty teatralne dla instruktorów teatralnych w Limanowej (IV edycja – „Podstawy konstruowania scenariusza, adaptacja poezji i prozy”, V edycja – „Improwizacja teatralna, jako inspirujące narzędzie tworzenia spektaklu i niewyczerpane źródło zaskakujących rozwiązań scenicznych”, VI edycja – „Reżyserowanie efektowne i efektywne, czyli budowanie i scalanie elementów spektaklu z udziałem dzieci i młodzieży”, VII edycja „Aktorstwo na miarę dzieci i młodzieży”, VIII edycja „W poszukiwaniu języka teatralnego – inspirujące metody pracy z dziećmi i młodzieżą”), spotkania seminaryjne w ramach projektu „Teatralne lustra”, Warsztaty Teatralne MCK, warsztaty „Łagodność i stanowczość – czyli oswajanie teatru” w Wolbromiu, opracowanie i koordynacja warsztatów „Rytmy myśli i barwy emocji” – dynamiczny kurs recytatorski Akademii Słowa,
a także powiązane z pracą dydaktyczną zadania edytorskie:
– opracowanie katalogu, przygotowanie tekstu piosenek oraz narracji filmu okolicznościowego, realizacja nagrań do jubileuszowej edycji Małopolskiego Przeglądu Teatrów Lalkowych o Wielką Nagrodę Zająca Poziomki,
– sporządzenie „Bajdurkowego abecadła” – zbioru haseł definiujących pojęcia związane z twórczością teatralną.

Warsztaty z dziećmi i młodzieżą dla Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Wsi Piekiełko i Okolic (od 2013) i napisanie oryginalnych scenariuszy do etiud teatralnych: „Do Beeetlejem” – pastorałka, „Najpiękniejszy Kopciuch na świecie”, „Nieco rozpuszczone zajączki”.

Współpraca z Instytutem Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie (20014/15): opracowanie i przeprowadzenie warsztatów „Przejrzystość i barwa słów”; adaptacja dramatu Karola Wojtyły „Przed sklepem jubilera” i przeprowadzenie warsztatów na jej podstawie, zwieńczone pokazem zatytułowanym „Panny głupie”.

Współzałożyciel i wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Na Scenie, działającego we współpracy z krakowskim oddziałem ZASP, organu prowadzącego teatralny wortal internetowy www.nascenie.info.

Anna Kańska Małachowska – romanistka, dziennikarka, krytyk muzyczny i teatralny

Absolwentka Wydziału Humanistycznego oraz Kolegium Języka Francuskiego Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w Instytucie Neofilologii – filologia romańska, a także Szkół Muzycznych I i II stopnia w Krakowie w klasie skrzypiec.
Współzałożycielka i wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Na Scenie działającego we współpracy z krakowskim oddziałem ZASP, organu prowadzącego teatralny wortal internetowy www.nascenie.info, którego jest redaktorem naczelnym.
Od 20 lat związana zawodowo z produkcją telewizyjną jako tłumacz, coach języka francuskiego, asystent producenta i reżysera oraz manager castingów w programach realizowanych dla TVP2 i Telewizji Polsat. Redaktor blogów: Operowy Świat Ani oraz Kulturalny Świat Ani. Od kilku lat współpracuje jako akredytowany dziennikarz przy Operze Krakowskiej, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy.
Wcześniej pracowała jako specjalista ds. marketingu i współpracy zagranicznej oraz szef biura w międzynarodowej firmie Signalco Ltd., asystentka wiceprezydenta w Kancelarii Prezydenta Miasta Krakowa, redaktor w Biurze Prasowym i Komunikacji Społecznej Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, redaktor Gazety Krakowskiej oraz Wydawnictwa Kluszczyński. Jako tłumacz języka francuskiego obsługiwała wiele międzynarodowych imprez kulturalnych.
Przez kilka lat występowała w studenckim francuskojęzycznym Teatrze Entr’Acte, którego spektakle zdobyły wiele nagród w kraju i za granicą.